Maybelline Pure Makeup Foundation

Nu när det har blivit snorkallt ute har min hud gått och blivit torr. Det är lite så det funkar med min hud, den håller inte en konsekvent kvalité året runt, utan den förändras två-tre gånger under årets lopp. Denna förändring hos min hud innebar att min vanliga mineralfoundation inte funkade lika bra längre. De torrare partierna i ansiktet framhävdes väldigt mycket och finishen såg överlag för pudrig ut.
Det här tänkte jag råda bot på genom att införskaffa en flytande foundation istället eftersom de är i regel mer återfuktande än foundations i puderform.
Jag har testat tre olika foundations än så länge och de kommer recenseras i varsitt inlägg.


Jag trodde att det här var den amerikanska förpackningen av den foundation som i Sverige ser ut såhär, men icke. Det här är en helt annan foundation som inte ens finns i Sverige. Jag köpte den, som så mycket annat av mitt smink, på eBay (Isabell <3 eBay) för ca 80 kr.

Maybelline Pure Makeup
är en vattenbaserad foundation som inte ska täppa till porerna och ge en matt finish. Perfekt till de med fet/kombinationshy! Den känns typ inte på huden när den väl har fått sätta sig, vilket kanske tar fem minuter och finishen är då matt. Täckningen skulle jag beskriva som lätt till medel, men många andra tycker att täckningen av denna foundation är lätt till skir. Det är ingen täckande foundation, nej, men den jämnade ut mina röda områden tillrcäkligt för att det såg bra ut. Jag är av åsikten att det är inte ens foundations uppgift att de ett heltäckande resultat. Att täcka finnar, mörka ringar under ögonen och andra distinkta imperfektioner har man concealer till.
Den sitter bra iallafall i sex timmar innan den börjar eventuellt glida något på mig. Men då blottade jag ansiktet och sen såg det rätt bra ut igen. Jag har inte märkt av några portilltäppande egenskaper med denna foundation heller utan min hud verkar tolerera den alldeles utmärkt.

Jag köpte den i nyansen Porcelain Ivory och den är något för orange och mörk för min bleka kalltonade hud. Om jag lägger lite extra möda på att blenda ut den ner mot halsen ser kan jag komma undan med det. I MACs foundationuniversum är jag NW15 och som sagt, den här nyansen är inte helt optimal.

Summering
Jag gillar Pure Makeup. Den är lätt och skön på huden, är lagom täckande och är matt vilket är viktigt för mig. Den ljusaste nyansen är dock för orange för mig. Om det inte vore för den här nyansdissonansen skulle den få full pott. Jag ger den 4/5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0