Vinterhudvård.

Under de kallare månaderna har jag plågats av röd, irriterad och väldigt torr hud. Om jag inte smetar in min hud ordentligt kliar och svider det i hela ansiktet, men i synnerhet runt överläppen och på kinderna. Jag antar att det är någon form av köldeksem?

Som tur är har jag hittat tre produkter som har lugnat ner min hud.

Essex.



En fet kräm som kan användas både på kroppen och i ansiktet. Den täpper inte till porerna så att även personer med hy som tenderar att få akne kan använda den här krämen.
När jag använder Essex lugnas de blossande partierna i mitt ansikte ner och den stramande och svidande känslan dämpas. Min hud suger upp den på någon minut och den fungerar alldeles utmärkt under smink (både mineralfoundation och flytande foundation. Faktum är att jag har haft mindre problem med glans när jag använt den här krämen!
Essex kostar 42 kr på Apoteket.

Locobase.



När Essex inte lyckas lugna områden runt min överläpp använder jag Locobase på just den området. Oftast använder jag den här krämen som en kur över natten. Eftersom det här är en väldigt fet kräm (70% fetthalt enligt bipacksedeln) och är avsedd att användas på väldigt torra områden eller på eksem, är den inte lämplig att användas under smink. Den lägger sig på huden som en hinna. Men som sagt, jag använder den som en nattkräm och den känns lindrande på mina torraste partier. Jag gillar att använda den på händernma och nagelbanden också!
En liten tub (100g) kostar 47 kr respektive 93,50 kr (200g) för den stora tuben.


Bikarbonat.



Som peeling! Jag mixar typ en tesked bikarbonat med min rengöringlotion eller med vatten och masserar sedan ansiktet försiktigt med pastan. Min hud blir superlen och mjuk av denna lilla mixtur. Men man bör använda en lätt hand, annars kan den säkert göra mer skada än nytta. Eftersom min hud är så svårhanterlig och känslig peelar jag mig med bikarbonat  en eller högt två ggr i veckan.

Jag är så himla nöjd med att alla mina små räddare i nöden är snorbilliga :D

Lacket är från Kubiss i "Shade no. 64". 15 spänn från Inn&Finn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0